Cita-cita saya:Kisah dari darjah Satu

Kalau boleh di putar balik masa ke waktu semasa aku masih di sekolah rendah,aku akan imbas (scan) kad 001 aku (ala,kad yang warna biru dan ada tulis semua maklumat peribadi kita tu) pada waktu itu dan letakkan gambarnya di sini supaya semua orang boleh tengok cita-cita aku masa sekolah rendah.

Masa Darjah Satu cikgu tanya “Apa cita-cita awak?”

Aku pula laju saja menjawab seolah-olah ada skrip dalam minda..

“Ha..nombor satu…Peniaga”

“Lepas tu…saya nak jadi …Guru”

“Akhir sekali…apa ye?haa….cikgu letak saja ….Jururawat”

Itulah cita-cita yang kononnya telah aku angankan sejak berusia 7 tahun.

Kemudian, bila usia semakin meningkat, segalanya pun bertukar. Dari sekolah rendah,aku menginjakkan kaki ke sekolah menengah. Dari budak rendah,jadi budak sederhana rendah (tambah sikit 2cm kot?)

Cita-cita pun turut bertukar. Dari cita-cita sebagai guru, bertukar pula menjadi pakar pemakanan (eh,layak ke jadi pakar pemakanan?makan sendiri pun tak pernah ada pantang larang,macam mana nak nasihatkan orang lain?Heee….tolonglah sedar diri)

Kadang-kadang ada juga sebut cita-cita nak jadi usahawan.(Usahakan bilik sendiri untuk jadi cantik pun masih tak lepas…heee…sedarlah diri.ketuk sikit kepala.ting tong!!! adui..sakitlah)

Kemudian usia meningkat lagi.Ketinggian pun nasib baik turut meningkat  juga (tambah sikit lagi..5cm ada kot?) Dapat melanjutkan pelajaran ke IPTA pula, jadi cita-cita pun turut berubah lagi. Bila ditanya cita-cita, jawapanku: Pegawai Sistem Maklumat. Pernah juga aku menjawab : Pensyarah (Lecturer). Dalam minda memang terbayang kerja lecturer, masuk dan keluar bila-bila masa saja.Kalau ada kelas pukul 10,datang pukul 9.Kelas habis pukul 2 petang,boleh terus balik. Masa itu minda tengah naif lagi,tak terfikir lansung hakikat dunia pekerjaan yang sebenar.

Dan..bila akhirnya tamat sudah pengajianku di IPTA, dari pelbagai cita-cita yang sibuk aku angan-angankan..yang sangatlah pelbagai itu…..yang asyik bertukar itu…akhirnya cita-cita masa sekolah rendah juga yang tercapai.

Aku ada terdengar orang tanya…..

“Yang mana satu??”

“Kalian sila jawab sendiri.”

Sekian.Terima Kasih.

Bisik: Seronok juga dengan kerja sekarang. Tidak bosan kerana walaupun rutin harian agak sama tapi cabaran dan kaedahnya setiap hari berbeza.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: