Saya Nak Kahwin?

Ada beberapa kenalan yang bertanya ..

“Betul ke kau nak kahwin?”

“Siapa kata?”

“*****tanya.Sebab komen yang kau tulis kat status *****”

“Oh,itu main-main saja.”

Bila kita aktif sangat di laman rangkaian sosial (social network) dan selalu komen pada status orang, ayat gurauan pun orang akan fikir betul. Nasib baik belum jadi bahan gosip lagi,cuma disebut oleh seorang dua. Kalau dah 50 orang yang tanya,mahu juga aku buat satu laman web khas untuk beri penjelasan. (eh,ini pun dah kira macam satu entri khas untuk penjelasan kan?)

Tapi kalau ramai orang yang tanya,aku anggap itu satu doa. Amin! Semoga doa kalian akan dimakbulkan oleh Allah S.W.T. Semoga saya cepat ketemu jodoh! (Oh ya,ini bukan ayat untuk promosi diri.Ini doa saya dan kalian okey!)

Kadang-kadang terfikir juga,bila selalu terima kiriman kad undangan orang lain..bila pula nama aku yang akan tertaip dalam kad undangan itu?

Urusan jodoh ini ialah urusan Allah. Manusia seperti saya dan kalian hanya mampu merancang. Kalau menjadi perancangan kita,alhamdulillah. Syukurlah sebab kita dijodohkan dengan kekasih pujaan hati yang sudah jadi pacaran (couple) kita sejak alam persekolahan lagi. Tapi kadangkala perancangan kita mungkin tidak menjadi, Sebaliknya kita dinikahkan dengan  anak jiran sebelah rumah yang baru balik dari mengaji (belajar) di UIAM.

Aku pun boleh saja merancang untuk berkahwin pada bulan November. Tahun saja yang belum muktamad. Calonnya aku serahkan bulat-bulat pada ketentuan Allah. Siapa pun dia, aku pasti itulah yang terbaik dari Allah. Dia Maha Mengetahui segalanya. Tapi, itu perancangan di pihak kita. Yang  tentukan perancangan itu akan terlaksana atau tidak..hanyalah Dia.  Jadi aku berserah sepenuhnya pada Dia.

Lepas ini kalau ada lagi yang tanya:

“Kau nak kahwin ke?”

“Ya.Semua orang nak kahwin.”

“Bila?Dengan siapa?”

“Tanya Allah.Dia Maha Mengetahui.”

Sekian.Terima Kasih.

Bisik: Jangan percaya pada gosip liar atau khabar angin.Tapi boleh saja bertanya untuk dapatkan kepastian.Lagipun pertanyaan itu ibarat doa.Jadi tanyalah lagi banyak-banyak bila saya nak kahwin ye. LOL (^^,)

Tinggalkan Jawapan

