Seharian di rumah…umpama berada di sauna

Salam

beberapa hari…mungkin beberapa minggu juga tiada entri terkini di sini. kesuntukan masa, kesesakan ruang dan timbunan tugasan adalah antara alasan popular yang boleh aku senaraikan untuk menyatakan kenapa aku tidak mengemaskini blog kesayangan aku ni sekian lamanya…

abaikan alasan-alasan itu…yang penting aku sudah menaip di sini sekali lagi pada waktu ini…mengetengahkan satu topik hangit..ya,hangit..sekali lagi…

topik seharian di rumah…(rumah aku) bagaikan berada di sauna atau mandi wap. kepanasan yang terlalu hebat, sehingga kalau tidak berpeluh sampai basah lencun baju memang tidak sah. aku pun tak tahu kenapa panas berbahang sangat dalam rumah aku ni. barangkali kurang pokok di kiri kanan rumah dan matahari memancar tepat ke rumah di waktu tengahari menjadi antara faktor penyumbang utama.

kerna itu lah juga, hari minggu memang sangat ditunggu-tunggu di rumah aku…sebab kami boleh berpeluh tanpa perlu berjalan kaki ke KFC..atau berjoging di tasik Putrajaya…atau berjalan mundar-mandir ke kelas…atau bercucuk tanam di tepi rumah. kami hanya perlu duduk di rumah, tidur ayam di waktu tengahari atau tak perlu tidur pun tak apa, pasti peluh akan menitik-nitik dari seluruh muka. kalau tidur, lagi banyak berpeluh…terasa macam baru lepas mandi kalau baru bangun tidur tu…

aku tak pasti berapa liter peluh tu kalau dikumpul dalam satu bekas, tapi peluh yang menitik cukupla untuk buat aku terasa macam baru lepas berlari turun naik Menara KL 10 kali (yeke??) dan aku pun tidak pasti berapa agaknya lemak yang terbakar bila berpeluh sebanyak itu. Dengar kata..

“Bersauna selama 15 minit mampu membakar 400-600 kalori.” ini dari sumber Internet. tidak dapat aku nak pastikan kesahihannya. tapi kalau betul, tidak perlu lah aku pergi mandi wap di sauna, cukuplah berada di rumah ini pun sudah boleh membakar kalori…

isyh…berpeluh buat aku rasa tidak selesa. untunglah berada di rumah. bila tidak selesa, boleh terus capai tuala dan mandi. tapi kalau di tempat kerja? sangat-sangat rimas!

okla cukup sampai di sini sahaja…aku sudah mula rimas…kena capai tuala dan mandi…

kalian dah mandi ke? macam terbau hangit je…barangkali bau kari yang dipanaskan tadi masih tak ditutup apinya…atau mungkin ke bau __________ mandi?
hehe

sekian.terima kasih.

Bisik: kalau hari minggu ni,aku kena tukar ganti baju 2-3 kali. tak selesa baju basah dengan peluh.

Tinggalkan Jawapan

